5 trucs van deur aan deur verkopers

Gepost op: 14/07/2019 door StopSticker.nl | Categorie: Colportage

Deur aan deur verkopers halen natuurlijk alles uit de kast om jou over te halen een product te kopen, ergens lid van te worden of een contract af te sluiten. Ze hebben allemaal slimme manieren bedacht om de onschuldige consument op de aanbieding in te laten gaan. Hier lees je alvast de meest voorkomende trucjes van de deur aan deurverkopers. Als je hier vast van af weer dan ben je als consument weerbaarder en alerter tegen colportage.


De nu of nooit methode

De verkoper geeft aan dat de geweldige aanbieding alleen vandaag geldt! Dit geeft je geen tijd om er nog even over na te denken en brengt je aan het twijfelen. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om op de aanbieding in te gaan, want dit wil je toch niet aan je voorbij laten gaan. De kans dat de aanbieding echt alleen vandaag geldt, schat ik overigens laag in. Waarschijnlijk staat de verkoper morgen weer met hetzelfde verhaal bij iemand anders aan deur.


Het groepsgevoel

"Veel van uw buren laten hun container ook door ons schoonmaken". De verkoper geeft aan dat veel mensen uit de buurt al op de aanbieding zijn ingegaan. Dit geeft een betrouwbaar gevoel en zorgt er voor dat mensen eerder geneigd zijn ook het contract te tekenen.


De Ja reeks

Een bekende methode van verkopers is de "Ja reeks". De verkoper probeert je in positieve ja-flow te krijgen door eerst een aantal algemene vragen te stellen die je met ja beantwoord. Zoals: "Gaat het goed met u?" "Lekker zonnetje he?" "Vind u dierenleed ook zo erg?" "Wilt u hier graag wat aan doen?" Het blijkt dat mensen op deze manier in ja-flow komen en daardoor eerder op de vraag van de verkoper in gaan. Nu lijkt de truc wat doorzichtig, maar het is nog steeds een veel gebruikte methode en dat is vast niet voor niets.


De voet tussen de deur techniek

De voet tussen de deur techniek betekent over het algemeen niet dat de verkoper letterlijk zijn of haar voet tussen de deur zet. Nee, de verkoper doet je eerst een klein verzoekje waarvan de kans groot is dat je hier op in gaat. Ze heeft verkoper vast (figuurlijk) een voet tussen de deur. Je krijgt bijvoorbeeld eerst de vraag om eenmalig een kleine bedrag te doneren. Dat klinkt prima en je gaat er om in. Daarna wordt je gevraagd om een groter bedrag te doneren of een maandelijkse donatie in te stellen. Het blijkt uit onderzoek dat je sneller in gaat op een groot verzoek als je eerder al akkoord bent gegaan met een klein verzoekje.


De deur in het gezicht methode

Deze methode wordt ook wel de "geen twee keer nee" methode genoemd. Hier doet de verkoper je eerst een onaantrekkelijk aanbod waarop je waarschijnlijk niet in gaat. Daarna komt de verkoper met een veel beter en aantrekkelijker (bijvoorbeeld goedkoper) aanbod. Men is geneigd om dan sneller in te gaan op het laatste, beter bod dan wanneer dit direct wordt aangeboden.